guus-en-irene-in-sri-lanka.reismee.nl

Gelukkig nieuwjaar

Op 14 april was het nieuwjaar in Sri Lanka. De dag ervoor begonnen ze al met het afsteken van vuurwerk, net als bij ons op oudjaarsdag. ‘s Nachts om 05:45 uur was het feest met veel zelfgemaakte traditionele zoete koekjes en gebak en melkrijst. Op de 14e wenste iedereen elkaar een gelukkig nieuwjaar en wij deden vrolijk mee. We hebben er verder niet zoveel van meegekregen. We lagen lekker te slapen op dat tijdstip, maar de zoete koekjes en de rijst kregen we die ochtend bij het ontbijt.

Het laatste onderdeel van de Culturele Driehoek was voor ons Pollonaruwa. Dat ligt ca. 45 km van Habarana. Een leuk ritje met de tuktuk. Pollonaruwa is net als Anuradhapura een voormalige hoofdstad waarvan ze de overblijfselen uit de jungle hebben opgegraven. Maar deze stad is wel wat jonger dus er is nog wat meer van over. Wat ons betreft een mooiere vindplaats dan Anuradhapura. We hebben daar een aantal prachtige gebouwen gezien uit ongeveer de 12e eeuw. Een paleis, een tempel, een stoepa en nog wat andere gebouwen. Guus was helemaal in haar element. Terwijl ik, een beetje tempelmoe, met onze tuktuk chauffeur in de schaduw een gingerbeer zat te drinken, ging Guus helemaal los met haar camera. Ze heeft meer dan 200 foto’s gemaakt in Pollonaruwa!

Vanmorgen hebben we de culturele driehoek verlaten in een propvolle bus. Het blijft hilarisch die paniek bij het instappen. Snel maken dat je erin komt, waar moet je je koffer kwijt, hij gaat al weer rijden, waar is mijn tas, er is geen stoel meer….. Maar uiteindelijk hadden we een zitplaats en zolang de bus bleef rijden was de temperatuur nog enigszins vol te houden. Na vier uur kwamen we moe aan in Kandy. We hebben een hotelletje dat uitkijkt op de stad en de bergen. Een lief echtpaar ontving ons met drinken, fruit en natuurlijk de traditionele nieuwjaarszoetigheden. Ze vertelden ons over hun nieuwjaar en dat iedereen in Sri Lanka zijn hele huis schoon maakt voor het nieuwe jaar dat voor hen eigenlijk meer een nieuw leven betekent. Dus, een gelukkig nieuw leven!!

Jan

Doen ze daar ook de sssd methode bij het schoonmaken?

Inge

Wat een mooie verhalen en foto's! Leuk hoor dat jullie het zo naar je zin hebben!
Dikke Kus