guus-en-irene-in-sri-lanka.reismee.nl

De heilige kokosnoot

Korte update

Vanmorgen Trincomalee verkend. De vismarkt, de haven en twee hindoe tempels. Die Hindoe tempels zijn toch wel heel bijzonder. Ik snap er eigenlijk helemaal niets van. De meest vreemde beelden alsof je in een soort kermiswonderland bent. Beelden van Hindoe goden maar ook allerlei dieren en wat mij opviel….. allemaal inclusief geslachtsdelen! Daarbij luide muziek met trommels en bellen, en wierook, offers en bloemen. Je kon een kokosnoot kopen die in de brand wordt gestoken. Dan ga je daarmee staan bidden en dan sla je hem kapot op een steen. Geen idee wat het betekent.

We keken om het hoekje bij een dienst waar veel mooi uitgedoste mensen stonden en zaten. Enkele vrouwen nodigden ons uit om bij hen te komen zitten op de grond en zo bleken we temidden van de gasten van een huwelijksceremonie terecht te zijn gekomen. Ook daar speelde de kokosnoot een belangrijke rol in het ritueel tussen de priester (?) en het huwelijkspaar. Hij werd aangestoken en de bruid wapperde de rook naar zich toe. Ook dat feestje hebben we weer meegepikt.

Vanmiddag lekker op ons bounty strand gelegen en in de zee gezwommen. We hebben gekeken hoe vrouwen, geheel bedekt (zelfs in een chador), de zee in gingen. Op hun beurt keken deze vrouwen weer naar ons hoe wij in onze zwemkleding de zee in gingen. En het is blijkbaar heel gewoon dat er, als je lekker op je handdoekje ligt te zonnen, ineens een koe langs komt lopen….

Vanavond gegeten in een hutje op het zand, vlakbij het strand. Moeder en vader in een primitieve keuken, naast hun primitieve huis waar ze wonen met vijf kinderen. De oudste dochter oefende haar Engels met de gasten. Ze studeert iets met computers maar het lastige is dat ze zelf thuis geen computer hebben.. We hebben lekker gegeten en moesten 1250 roepie betalen (€7,50).

Morgen reizen we verder naar Habarana.

Jan

Hallo meissie. Ik krijg je berichten dubbel. Twee keer het verhaal zelf (met foto's) en nog twee keer apart de foto's. Niet erg hoor, maar ik meld het maar ff.
Ik ga bij elk verhaal ook ff op Google Earth kijken naar de plaatsen die jullie bezoeken. Nu krijg ik prompt hotelaccommodaties aangeboden van Booking.com!
Hoe sla je een brandende kokosnoot kapot? Kijk uit hoor! Maar wat een reis! Prachtig.
Geen loslopende Tamil tijgers gezien daar in het noorden?
Kijk al uit naar je volgende blog.

Hanneke

Gaaaaaf!

Pilar

Wat een geweldige reis. Ik geniet van jullie verhalen! En ik raak het beeld maar niet kwijt dat Guusta wel tijdig op de trein kan springen en jij Irene het niet redt omdat de opstap zo hoog is...........daar helpt geen groeiplan tegenop :-). Geniet nog lekker van jullie prachtige reis!!