guus-en-irene-in-sri-lanka.reismee.nl

Religieuze mix

In de korte tijd dat wij hier zijn, hebben we de invloeden van drie verschillende religies gezien. In Negombo reed onze chauffeur in een tuktuk volgehangen met plaatjes van Jezus langs katholieke kerken. Maar op de tweede dag is alles Boeddhisme wat de klok slaat en op de derde dag gaan we in zee met de Moslims.

Dag 2

In Anuradhapura zijn we gisteren door onze prive tuktuk chauffeur Kumare rondgereden in de heilige stad, de oude hoofdstad Anuradhapura. Hier stonden eeuwen geleden (vanaf voor onze jaartelling) tempels, stoepa’s, kloosters en paleizen. Er woonden in hoogtijdagen 2 miljoen mensen op een oppervlakte van meer dan 50 km2. In de vorige eeuw is deze stad ontdekt in een overwoekerde jungle. Nu zijn sommige tempels, stoepa’s en ruïnes weer te bekijken.

Het was een bijzondere dag want het was Poya, volle maan. En op die dag gaan de Boeddhistische Sri Lankanen met de hele familie naar de tempel om te mediteren en te bidden. Bij de Sri Maha Boodhi tempel liepen en zaten honderden witgeklede mensen met bloemen en andere offers. En natuurlijk ook de monniken. Wij waren bijna de enige westerlingen en hadden veel bekijks. Er hing een heel bijzondere sfeer. Er werd gefluisterd en gemompeld. Mensen zaten op kleedjes te bidden. Kleine kinderen liepen in mooie witte kleertjes met bloemen. Een oud omaatje werd door drie familieleden de trap opgeholpen. De offers werden gelegd bij de beelden van Boeddha en bij de Bodhi boom, de boom (althans een tweede generatie stek) waar Boeddha ooit onder zat en de verlichting bereikte. We hebben onze ogen uitgekeken. Wat een prachtig tafereel. Zoveel mensen bij elkaar maar zoveel rust en vrede straalde het uit.

Daarna hebben we nog meer mooie delen van de heilige stad bekeken. Omdat je bij elk heilig gebouw je schoenen uit moet doen, besloten we gewoon alles op onze sokken te doen. De schoenen bleven in de tuktuk. We hebben rond enorme stoepa’s gelopen, in de ruïne van een paleis gestaan, een guardstone en een moonstone gezien en Guus had haar persoonlijke Zen moment toen ze op de rand van een enorm waterreservoir zat in haar eentje in de prachtige natuur. Als laatste bezochten we in de brandende zon een immense witte stoepa en daarna werden we, diep onder de indruk, weer naar het hotel gebracht.

We hebben ons best gedaan om ons respectvol volgens de Boeddhistische regels te gedragen daar in de heilige stad. En dat is gelukt op een kleine reprimande na omdat ik mijn pet op had gehouden bij een stoepa en op de enkele momenten na dat Guus iets te ver ging om die ene mooie foto te kunnen maken…

‘s Avonds aten we in het hotel met een Sri Lankaanse familie die vanwege de Poya naar Anuradhapura was gekomen. De vrouwen zaten in een soort nachthemd, ze hadden hun eigen eten en servies meegebracht en aten met hun handen terwijl ze luid met elkaar aan het kletsen waren.

Dag 3

Om 8 uur werden we opgehaald door Ruwan, een vriend van Kumare, die ons naar onze nieuwe stek aan de oostkust bracht. Naast een goede chauffeur is hij ook een prima gids. Hij wees ons onderweg op bijzondere dieren zoals een adelaar en een pauw en op de nationale bloem, de Lily! Er stonden bordjes langs de weg om te waarschuwen tegen overstekende olifanten, maar behalve een kudde buffels hebben we niets zien oversteken.

Nu zitten we in een mooi hotel vlakbij het strand in Nilaveli. Een echt Bounty strand waar ook weer bijna geen andere toeristen te bekennen zijn. Omdat het nu schoolvakantie is in Sri Lanka, zijn er wel gezinnen met kinderen op het strand en in de zee. Hier werd ons duidelijk dat we in een Moslim gemeenschap zijn beland. Vrouwen gingen met prachtige kleren aan de zee in en ook de mannen hadden beduidend meer zwemkleding aan dan op het strand bij Zandvoort. Naast deze families namen ook een aantal Boeddhistische monniken een duik. Een kleurrijk geheel van hele vrolijke lachende mensen.

Het was weer een lekker daggie.

Winny

Mooi bericht weer om te lezen. Irene je schrijft heel plezierig. Leest lekker weg geniet jullie tweetjes.
Groetjes Winny

Corrie

Heerlijk om zo met jullie mee te reizen! Bedankt????

Marijke

Klinkt heerlijk allemaal

Jos

Hou mijn kleine zusje wel een beetje in de gaten hé heerlijk die verhalen sommige zijn herkenbaar