guus-en-irene-in-sri-lanka.reismee.nl

Het zit erop!

Vanmorgen zijn we heel vroeg met de trein van Ambalangoda naar Colombo gereisd. De trein was overvol, we hebben 1 uur en 40 minuten gestaan in de hitte tussen alle mensen die vermoedelijk naar hun werk gingen. In Colombo moesten we overstappenmaar eerst wilden we nog even naar de Starbucks. Mijn zus Corrie spaart landenbekers van de Starbucks en volgens Google zat er een in Colombo. We vroegen de eerste de beste tuktuk chauffeur om ons te brengen maar hij had duidelijk nog nooit van Starbucks gehoord. Het werd een hilarisch gesprek. Niet in de laatste plaats omdat hij geen tanden had. Of we naar de bus wilden, nee Starbucks, oh the beach? Toen we uitlegden dat het een koffiezaak is, wilde hij ons naar The Coffee Bean brengen. De discussie werd steeds lastiger totdat zijn baas, door ons de ‘tuktukpooier’ genoemd, erbij kwam. Hij snapte ons, zocht het op op zijn telefoon en ja hoor, even later zaten we bij de tandeloze in de tuktuk naar de Starbucks 11 km verderop. Na wat zoeken, nog eens vragen, kwamen we aan bij een tent die wel de koffie van Starbucks gebruikt maar geen Starbucks is. Alle moeite voor niks dus. Er is geen Starbucks in Sri Lanka, zus! We hebben er alles aan gedaan.

We sloten een deal met de tandeloze om ons (na een lekkere kop koffie met taart) 37 km verderop naar Negombo te brengen want we hadden geen zin meer om terug naar het station te gaan. Hij zou ons ook de Nederlandse kerk in Colombo laten zien. We reden door Colombo, hij belde ondertussen nog wat, hij zei iets onverstaanbaars en we reden in steeds kleinere straatjes totdat hij stopte en zei dat we moesten uitstappen. Er stond een man met een auto op ons te wachten. Hij zou ons naar Negombo brengen en we hoefden niet bij te betalen. Verbouwereerd stapten we over in zijn luxe auto met airco. Het bleek een hele aardige vent die ons onderweg ook nog even de Nederlandse kerk en een hindoetempel liet zien. Met dank aan de tuktukpooier!

In Negombo zitten we nu in een luxe kamer in een eenvoudig hotel. We hebben ons laatste geld opgemaakt in de souvenirsshops en we hebben vanmiddag nog even gezwommen in een ruim zwembad van het hotel aan de overkant, dat we helemaal voor ons alleen hadden. Morgen worden we om 07:15 uur opgehaald door onze chauffeur met de airco auto. Hij brengt ons naar het vliegveld. Om 10:05 vliegen we via Dubai naar Amsterdam en zondagavond laat zijn we weer thuis.

Dit is, als er niks geks meer gebeurt, ons laatste blog. Het was echt een super vakantie. We hebben ontzettend genoten, veel lol gehad en veel gezien. We hebben rondgereisd in een prachtig land dat we iedereen zouden aanraden. We vonden het bijzonder om dit samen te beleven. We hebben nieuwe dingen geleerd en zijn tot nieuwe inzichten gekomen. Bijvoorbeeld dat er in Sri Lanka heel veel mooie, lieve en behulpzame mensen wonen. Maar ook dat mannen met rokken en blote voeten best sexy zijn…, maar mannen zonder tanden niet. Ik heb geoefend in het hoofdschudden zoals de Sri Lankanen doen en Guus heeft zich het re-framen eigen gemaakt. We kunnen wat pittiger eten aan en we weten nu precies wat we in onze koffer wel en niet hadden moeten meenemen (vooral wat niet).

Bedankt voor het meereizen, het meeleven en de leuke reacties.

Guus & Irene

Toke

Hoi Guusta en Irene, jullie ook bedankt voor de prachtige verhalen en foto's. Ik heb er van genoten.
Goeie reis terug en wel thuis!

Corrie

Lief zusje bedankt voor de geweldige verhalen van jullie belevenissen. Ik heb lekker meegereisd vanaf mijn bank. En super lief dat jullie zoveel moeite hebben gedaan voor mijn beker ???? Ik wens jullie 'n goeie terugreis en tot ziens. Doei doei